Болки във врата 

Болки във врата

Болки във врата и как да се справим с тях

Болките във врата може да ви се струват необичайни, но повечето от нас ги изпитват поне веднъж в живота си. Всъщност, проучвания показват, че между 10-15% от хората изпитват такива болки в момента.

Въпреки, че това е един досаден проблем, в повечето случаи той не оказва значително влияние върху ежедневието ви. Съществуват много начини да се справите с болката и да я избегнете в бъдеще.

Каква е причината за болките във врата?

В някои случаи, болките във врата може да бъдат в резултат на камшичен удар при инцидент, но при повечето хора няма сериозна причина. Все пак, има някои фактори, които могат да увеличат риска от развитие на болка във врата:

  • Разтегнат мускул. Седенето пред компютъра по цял ден може да увеличи шансовете за болки във врата.
  • Повтарящо се работно действие. Например, работа в производствената линия във фабрика, или работа, която изисква много прецизни движения, като например шиене.
  • Остеоартрит.
  • Физически дейности. Дейности като вдигане на тежки предмети или някои спортове могат да причинят болка във врата.

Болката във врата може да бъде доста силна, но би трябвало да изчезне в рамките на една до две седмици, въпреки че при някои хора може да отнеме няколко месеца, докато се почувстват по-добре. И в двата случая е важно да се консултирате с лекар, тъй като болките във врата може да са признак за по-сериозно състояние.

Бъдете позитивни

Може да звучи като клише, но положителната психическа нагласа може да доведе до реална промяна. Притеснението, ядосването или разочарованието могат да направят по-трудно преодоляването на пристъпа на болка във врата, докато положителната нагласа и търсенето на начини да се справяте с болката, могат да направят чудеса. Начините за облекчаване на болката включват:

  • Останете активен. Редовното раздвижване на врата е важно, тъй като помага за предотвратяване на дългосрочни проблеми. Американският колеж по ревматология препоръчва постепенно раздвижване на врата във всички посоки. Това помага да разтегнете мускулите на врата и е особено полезно по време на топъл душ.
  • Използвайте лекарствени продукти. Лекарствени продукти като парацетамол и нестероидни противовъзпалителни средства могат да помогнат за облекчаване на болката и да повишат мобилността. Винаги четете листовката преди употреба и се консултирайте с Вашия лекар, ако болката продължава.
  • Правете упражнения за врата. Леките упражнения за врат, могат да помогнат да раздвижвате тялото си.
  • Опитайте с горещи и студени компреси. През първите 48 часа след травма на врата, може да помогне, ако слагате лед върху засегнатия участък. След този период прилагането на топли компреси може също да донесе облекчение.
  • Използвайте твърда възглавница през нощта. Използвайте възглавница, която поддържа вдлъбнатината на врата.
  • Носете яки/скоби за врат. Това може да се използва за кратък период. Въпреки че, някои експерти вярват, че е по-добре да се опитаме да оставим врата да се движи свободно.

По-добре превенция, отколкото лечение. Редовните почивки от работата пред компютъра, подобряването на стойката и редовните упражнения (включително упражнения за врат) може да помогнат. Струва си също да внимавате при ежедневните задачи като качването на децата в колата, или носенето на пазарски чанти.

Библиография:

  1. Haldeman S, Carroll L, Cassidy D, et al The Bone and Joint Decade 2000-2010 Task Force on neck pain and its associated disorders: Executive Summary Spine, 2008; 33 (Supp 4S):... S5-S7 Available at:http://journals.lww.com/spinejournal/Fulltext/2008/02151/The_Bone_and_Joint_Decade_2000_2010_Task_Force_on.4.aspx
  2. . Australian Government National Health and Medical Research Council Acute Neck Pain Information sheet, February 2004. Available at:..http://www.nhmrc.gov.au/_files_nhmrc/file/publications/synopses/cp94c.pdf .
  3. .... Australian Government National Health and Medical Research Council Australian Acute Musculoskeletal Pain Guidelines Group Evidence-based Management of acute musculoskeletal Pain December 2003. Available at:http://www.nhmrc.gov.au/_files_nhmrc/file/publications/ Synopses / cp94.pdf .
  4. .. American College of Rheumatology Neck Pain August 2009. Available at: . http://www.rheumatology.org/practice/clinical/patients/diseases_and_conditions/neckpain.asp Accessed August 2010.
  5. 5. UK Clinical Knowledge Summaries Neck Pain - non-specific Available at:.http://www.cks.nhs.uk/neck_pain_non_specific#-452604 . Accessed August 2010.