Десетте най-важни причини за главоболие

10 причини за главоболие

Десетте най-важни причини за главоболие

Някои хора установяват, че умората или употребата на определени храни може да предизвика главоболие или да влоши това състояние.1 Познаването на причините Ви позволява да планирате и да намалите вероятността от бъдещо главоболие.

Ето десетте най-често срещани причини за главоболие.

1. Времето

Времето всъщност е най-често срещаната причина за главоболие.2  Когато времето става горещо, промяната във влажността и налягането може да доведе до промяна в отделянето на химически вещества в мозъка, което причинява главоболие.4

И макар, че не е възможно да се промени времето, напълно възможно е да се предвиди пристъпа и да имате под ръка обезболяващо лекарство.

2. Стрес

Около две трети от хората с главоболие обвиняват стреса за пристъпите.2 Главоболието обаче често възниква след периода на стрес.2, 3 Това е така, защото нивото на хормоните, които препускат из тялото и му помагат да се справи със стреса, изведнъж се понижава, което води до разширяване и свиване на кръвоносните съдове, и до главоболие.3

Стресът може да причини и напрежение в мускулите на врата или раменете, или в мускулите на скалпа.8 Това на свой ред може да повлияе на позата на тялото Ви и да задълбочи симптомите, ако седите продължително пред компютър или извършвате фина дейност с ръце10. Ако изкривявате главата си при четене, това също може да напрегне мускулите на скалпа. Всяко от тези неща може да доведе до тензионно главоболие, свързано със стрес8.

За да се опитате да предотвратите това, опитайте се да намерите нови начини за контрол на стреса – техники за отпускане като упражнения за дишане или йога.5

3. Хормони

Ако сте жена, за Вас няма да е нещо ново, че хормоните са следващата важна причина за главоболието, по-специално хормоните, които се активират при менструация.2 Възможно е да установите, че главоболието е по-често и по-силно в дните около менструалния Ви цикъл.6 Това е така, защото нивото на един от главните женски хормони, естроген, намалява по времето на Вашата менструация, и предизвиква главоболие.6

Няма да можете да промените нормалния си менструален си цикъл, без преди това да говорите с Вашия лекар, но ако главоболието е силно, може би трябва да го направите, тъй като той може да предпише лекарства, които да помогнат.

4. Диетата

Диетата може да играе огромна роля за общото здравословно състояние и благополучие – а може да бъде причина и за предизвикване на главоболие. Обичайните храни, които могат да бъдат предпоставка, включват сирене (особено зрели сирена), шоколад, цитрусови плодове, консервирани меса, ядки, лук, солени храни и веществото мононатриев глутамат, използвано като добавка в храните.1,3 Дори сладоледът може да причини главоболие у някои хора, но за щастие то продължава само няколко минути.3

Опитайте се да премахнете или намалите храните, които предизвикват проблема, и това следва да намали честотата на главоболие.

5. Прием на определени течности

Прекомерното пиене на някои течности като чай, кафе или алкохол, може да предизвика главоболие.Опитайте се да намалите количеството алкохол или кафе, приемани през деня, и пийте много вода. Обезводняването е друг ключов фактор за много случаи на главоболие.

6. Пропускане на хранене

Пропускането на хранене е още една причина.1 Това е така, защото може да доведе до ниско ниво на кръвната захар, което може да причини главоболие.1 Приемането на много захар също може да предизвика пристъп, тъй като води до бързо увеличаване на нивото на кръвната захар и след това бързо спадане.1 Вместо това се хранете редовно и здравословно, това ще Ви помогне да избегнете причините за главоболие.1

7. Недоспиване

Недоспиването също може да е причина за главоболие1. Опитайте да спазвате добър режим на сън: лягайте и ставайте по едно и също време всеки ден, включително и през почивните дни.1

8. Престараване във физкултурния салон

Упражненията са чудесни за здравето Ви, но ако са твърде много, може да не е добре по отношение на главоболието.1 Упражненията засилват кръвообращението и разширяват кръвоносните съдове – което може да предизвиква главоболие.7 Опитайте умерени упражнения – около три до пет пъти седмично – това може да помогне дори срещу главоболия, предизвикани от стрес.1

9. Поза на тялото

Отпуснатата или прегърбена стойка може да увеличи напрежението в горната част на гърба и врата, и е водеща причина за тензионно главоболие.3 Опитайте да избягвате оставането в непроменена поза продължително време и седете изправени с опора за гърба.3

10. Скърцане със зъби

При някои хора скърцането със зъби през нощта предизвиква главоболие.3 За щастие, зъболекарите могат да изготвят предпазител (шина), който не позволява скърцане със зъби през нощта.3

Водете си дневник

Ако не сте сигурни какво предизвиква главоболие, опитайте се да водите дневник /по-долу можете да намерите пример, който да използвате/, в който да документирате какво е било времето, какво сте яли или пили, или дали сте правили упражнения, когато сте получили главоболие. Водете този дневник за времето на няколко главоболия, за да видите дали има някакъв повторяем модел. След като установите причините, можете да започнете да ги избягвате и да се върнете към живота си без главоболие.

Дата/ден от седмицата

 

Приемана храна и течности

 

Какво е времето?

 

В колко часа сте си легнали? Колко часа сте спали?

 

Има ли нещо по необичано, което се е случило или сте правили през деня?

 

Какви и колко упражнения сте правили?

 

В колко часа е започнало главоболието?

 

Какво лекарство сте взели и кога?

 

         БИБЛИОГРАФИЯ

  1. American Headache Society. Trigger avoidance information. Available at: http://www.achenet.org/tools/TriggerAvoidanceInformation.asp?print=y.Accessed July 2010
  2. Wöber C, et al. Trigger factors of migraine and tension-type headache: experience and knowledge of the patients. J Headache Pain. 2006;7:188-195.
  3. UK NHS Choices. 10 surprising headache triggers. Available at:
      http://www.nhs.uk/Livewell/headaches/Pages/Headachetriggers.aspx.Accessed July 2010.
  4. Gomersall JD, Stuart A. Variations in migraine attacks with changes in weather conditions. Int J Biometeorology. 1973,17.
      http://www.springerlink.com/content /t767j37207343317/.
  5. Lifting The Burden: the Global Campaign to Reduce the Burden of Headache Worldwide. Information for people affected by tension-type headache. Available at:         http://www.w-h-a.org/assets/6/E0ED62DA-F33B-7800-997D29F3966BCFA3_document/What_is_tension-type_headache.pdf.     
  6. Lifting The Burden: the Global Campaign to Reduce the Burden of Headache Worldwide. Information on female hormones for women with headache. Available at:   http://www.w-h-a.org/assets/64/E64DDA50-0E6E-D936-50A7E91EC8A2A34_document/Headache_and_hormones.pdf.
  7. WebMD: Exercise and headache. Available at: http://www.webmd.com/migraines-headaches/guide/triggers-exercise. Accessed July 2010.